“האם את חושבת שרצוי לפתוח חשבון נפרד לעסק? אני יודעת כי הפרדת חשבונות בנק היא לא חובה, רק תוהה האם כדאי?”
מכיוון שזאת שאלה שעולה לא מעט, אענה גם כאן.
כשהקמתי את העסק שלי, לא פתחתי מיד חשבון נפרד. חשבתי שמכיוון שאין צורך ברכישת ציוד או מלאי, אז אפשר לנסות להתנהל מהחשבון הפרטי, ואין צורך להקפיד על הפרדת חשבונות בנק.
די מהר הבנתי, שאין קשר בין אופי העסק לבין הפרדת החשבונות.
- כשההכנסה מהעסק נכנסת לחשבון של הבית, לרוב אנחנו נשתמש בכל מה שיש – כי היא שם והיא זמינה. יהיה לנו קשה להקפיד לשמור כסף בצד, לתשלומים עתידיים שיגיעו. תשלומים כמו מס הכנסה או מע”מ, שמשלמים בד”כ כל חודשיים.או להיות ערוכים לתשלום הפרשי מסים, שייתכן שיגיעו בהמשך.
- ומה לגבי השקעה בעסק, הדרכה מקצועית/פיתוח מוצר חדש ועוד?
כשהכנסה של העסק היא בחשבון הפרטי, יש תחושה שכל השקעה, היא על חשבון הבית, ואז קשה יותר “לשחרר” ולהשקיע. - יש מרכיב פסיכולוגי שמקשה עלינו לעשות הפרדה ולהפנים, שכסף שנכנס לחשבון מעסק, דורש התנהלות שונה ממשכורת של שכיר.
הפרדת חשבונות בנק – מה עושים?
- ללא קשר לגודל העסק, פותחים חשבון נפרד. מומלץ לבחור בנק שיהיה זמין לכם גם באמצעים דיגיטליים וגם באמצעות בנקאי. חשוב לנהל משא ומתן על עמלות – מקסימום יגידו “לא”.
- מבקשים מהרו”ח שלכם, הערכה של גובה תשלומי המסים שתדרשו לשלם במהלך השנה – רצוי ברמה חודשית (מע”מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי). הכל כדי שנדע להיערך מראש – למזער “הפתעות”.
- לא לוותר על תכנון ומעקב חודשי של ההוצאות וההכנסות של העסק (“תזרים”). לבנות תכנון לפי סעיפי ההוצאה וההכנסה, כולל תחזית (הערכה) לחודשים הבאים.
- החליטו מראש על גובה המשכורת שתעבירו בכל חודש לחשבון הפרטי. את הסכום תקבעו בהתאם לצפי ההכנסות וההוצאות, וכמובן לפי הצורך של הבית. רצוי להעביר סכום שישאיר אתכם ערוכים להוצאות של העסק בחודשים הבאים.
- חשוב לדעת – העובדה שיש לכם רואה חשבון, לא פוטרת אתכם מלבצע מעקב אחר ההוצאות וההכנסות של העסק.
יחד עם כל מה שכתבתי כאן על הפרדת חשבונות בנק, חשוב לי להגיד – יש מעטים שחשבון משותף, לעסק ולבית, עובד להם מצוין לאורך זמן.
אם משהו עובד לכם טוב, אין צורך לשנות.