מאמרים וטיפים

10 שלבים להתנהלות פיננסית בעסק

ניהול כסף בעסק הוא קריטי להצלחתו, הכירו 10 שלבים להתנהלות פיננסית בעסק, שכל עסק צריך להכיר וליישם.

ישיבה עסקית - התנהלות פיננסית בעסק

כעצמאים, במהלך הדרך, אנו מגלים שאנחנו צריכים “לחבוש” שלל כובעים כגון: שיווק, מכירות, תחזוקה, מזכירות, כספים ועוד. אחד הכובעים החשובים בעסק הוא ניהול הכסף, והוא הוא קריטי להצלחתו. משבר הקורונה הדגיש את חשיבותו אף יותר.

הניהול הפיננסי השוטף אינו מהווה תחליף לרואה החשבון או יועץ המס של העסק. לרוב, נותני שירות אלה אמונים על התקשורת והדיווחים לרשויות הממשלתיות השונות, והם עוסקים בנתוני העבר, בעוד שניהול פיננסי בעסק מתייחס לניהול, תכנון ובקרה של העסק לעתיד.

התנהלות פיננסית בעסק – 10 הכללים העיקריים:

1. הפרדת בית עסק

נפריד בין ניהול החשבון הפרטי לניהול החשבון העסקי, ובמועד קבוע נמשוך “משכורת”. ההפרדה הזאת מאפשרת ניהול ובקרה מיטביים.

2. מודל ההכנסות

נדייק ממה העסק אמור להרוויח:

  • הכנסות – ממה מורכבות ההכנסות העסק?
  • לקוחות – מי פלח הלקוחות של העסק?
  • מוצרים/שירותים – אילו מוצרים יש בעסק? מה הרווחיות בכל מוצר בהתחשב בכל ההוצאות?
  • גבייה – כיצד הגבייה נעשית בעסק? האם יש מעקב אחר החייבים?

3. מודל ההוצאות

הוצאות העסק משפיעות באופן ישיר על רווחיות העסק וחייבים להכיר את כולן:

  • הוצאות קבועות – אלו הוצאות של העסק שאינן תלויות בכמות המכירות וההכנסות. הן נקראות “הוצאות בוקר טוב” מכיוון שבכל בוקר בפתיחת העסק, הוצאות אלו קיימות. כיוון שהוצאות אלה אינן משתנות, אחת לתקופה ניתן לרכז רשימה כזו.
  • הוצאות משתנות – אלו הוצאות שתלויות בהכנסות. לדוגמא, הוצאות סליקה שהן אחוז מסכום המכירה, או חומרי גלם לייצור מוצר מסוים.
  • שכר בעלים – אחרי שבוחנים מהם הצרכים של הבית ואילו הכנסות קיימות בבית, כעת מחשבים מהו הסכום שיש להעביר באופן קבוע, אותו מושכים כמשכורת.
  • ספקים – מי הספקים של העסק? מתי בוצע מו”מ איתם לאחרונה?

4. ניהול תזרים

תזרים מזומנים הוא, למעשה, כניסה של מזומנים לעסק ויצאה של מזומנים מהעסק על פני הזמן. הנזילות בעסק מניעה את הפעילות בעסק, ולכן ניהול התזרים הוא קריטי וחשוב לכל עסק.

5. אשראי

לפני כל גיוס אשראי מבנק או מגופים חוץ בנקאיים, תחילה יש לבנות תכנית מוסדרת אשר כוללת את מטרת ההלוואה (פוטנציאל הצמיחה) והדרכים למימונה.

יש דרכי מימון שונות ומגוונות וכמובן צריך להתאים את ההלוואה לצורך הספציפי של העסק, תוך ניהול סיכונים ובחינת כושר החזר החוב.

6. צרכי הבית (משפחה)

אנחנו מקימים את העסק על מנת להגשים את עצמנו, אך בד בבד העסק נועד גם כדי לשרת את צרכי הבית והמשפחה שלנו, וההכנסה מהעסק מאפשרת לנו להגשים את החלומות והיעדים שלנו בטווח הזמן הקצר, הבינוני והארוך.

7. תכנון ובקרה

בבניית כל עסק יש לבנות תחזית לתכנית פיננסית שנתית שמחולקת לחודשים, אשר כוללת צפי להכנסות והוצאות.

לאחר שיש תכנית שנתית, לפני תחילת כל חודש עוברים על התחזית ובונים תכנית עבודה – כיצד אנחנו משיגים את התכנית שקבענו, ומפרטים את זה לפעולות לפי לוח זמנים מפורט.

8. תכנית השקעה, מינוף וצמיחה

העסק אמור לאפשר לנו לחיות ברווחה כלכלית לאורך זמן, ולכן יש צורך בתכנית השקעה ארוכת טווח.

9. אמונות מגבילות

רבות דובר על כך שהעולם הפנימי שלנו יוצר את העולם החיצוני שלנו, ולכן במידה ויש בנו אמונות מגבילות לגבי עצמנו, או לגבי כסף והתנהלות כלכלית, הדבר יהיה לנו לרועץ, ואנו חייבים לפעול מתוך אמונות שאינן מגבילות.

10. התמונה המלאה

חשוב מאד בהתנהלות הפיננסית בעסק לראות את התמונה הגדולה. עברנו על 10 השלבים להתנהלות פיננסית בעסק, על כל ההיבטים החשובים. אבל חשוב מאד שנראה גם את התמונה המלאה, איך כל הסעיפים מסתנכרנים לכדי תכנית שלמה.

עסק אחד אינו דומה לעסק האחר, ולכן חשוב לראות ולזהות את כל הצרכים של המשפחה והעסק מבחינה פיננסית, ולבנות תכנית עבודה שתותאם לצרכים הספציפיים, לחלומות ולעסק שלכם.

מטרת העסק לייצר את הרווח המקסימאלי האפשרי לאורך זמן, על מנת להגשים את החלומות והיעדים שלנו ולשרת את הבית והמשפחה שלנו.

בהצלחה רבה.

מה חדש?
מטבעות בצנצנות - מתחילים לחסוך

איך מתחילים לחסוך?

היכולת לחסוך תלויה בשני גורמים: הפער בין ההכנסות להוצאות, ותכנון תקציבי. קבלו טיפים אפקטיביים לצעדים ראשונים בחיסכון למטרה שלכם.

קראו עוד »
Skip to content